سایت مرجع در و پنجره دو جداره ، پنجره یو پی وی سی ، پنجره آلمینیوم ، پروفیل یو پی وی سی، شیشه دو جداره، شیشه سه جداره، درب و پنجره upvc ، نما، ساختمان

سایت مرجع درب و پنجره دوجداره یو پی وی سی، پروفیل پنجره upvc و پنجره آلومینیوم

سایت مرجع پنجره دوجداره upvc، پنجره upvc، پنجره یو پی وی سی، پنجره دو جداره، درب و پنجره دوجداره، درب و پنجره یو پی وی سی، ماهانه بیش از ده هزار بازدید دارد.

درب اتوماتیک

بانک موبایل شرکت های درب و پنجره

بانک ایمیل شرکت های درب و پنجره

اطلاعات نصاب درب و پنجره

تبلیغات در سایت صنف درب و پنجره

آخرین اخبار سایت

عضویت در خبرنامه سایت

با عضویت در خبرنامه وب سایت سه جداره از آخرین اخبار منتشر شده صنف درب و پنجره و ساختمان با خبر شوید

شیشه در نماهای مدرن ساختمانی

امروزه نماهای مدرن به ابزاری چند کاربرده تبدیل شده اند. در ساختمانهای امروزی نما نقش مهمی در تامین سرمایش، گرمایش، تهویه مطبوع و روشنایی ساختمان‌ها ایفا می‌کند.

نما که لایه بیرونی ساختمان را تشکیل می دهد مهم‌ترین نقش را در حفظ تعادل حرارتی ساختمان دارد و به این ترتیب با  فضای داخلی و در نتیجه آرامش ساکنان ارتباط مستقیم دارد.

قسمتهای شیشه‌ای نمای ساختمان میدان دید ساکنان و پیوند میان آن‌ها و محیط پیرامون را گسترش می‌دهند.

نماهای شیشه‌ای امروزه تنها به عنوان پوششی برای ساختمان عمل نمی‌کنند و به یکی از اجزای کاملا مدرن با کاربردهای متنوع در ساختمان تبدیل شده‌اند.

کارکرد اصلی نماهای شیشه‌ای محافظت از ساکنان در برابر شرایط جوی و آب‌و‌هوای محیط خارج از جمله گرما، سرما، باد، باران، تابش خورشید و... است.

با پیشرفت صنایع شیشه‌سازی و گسترش شیوه‌های جدید ساخت‌وساز در سال‌های اخیر، عایق‌بندی حرارتی نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از شیشه، آلومینیوم و فولاد در کنار سنگ‌های طبیعی و سایر مصالح در نمای ساختمان‌ها رواج یافته است.

شیشه‌ها و پوشش‌های جدید و چراغها و تابلوهای LED نما را به ابزاری ارتباطی نیز تبدیل کرده‌اند.

معماران و طراحان نما گاهی با برنامه‌ریزی قبلی، از نما به عنوان ابزاری برای برندسازی استفاده می‌کنند.

 نماهای دو لایه و فتو ولتاییک استفاده از انرژی محیط پیرامونی را در ساختمان امکان‌پذیر ساخته‌اند.

این نماها سبب کاهش هزینه‌ها در ساختمان نیز می‌شوند. در واقع، امروزه نما به یکی از اجزای اصلی ساختمان تبدیل شده و نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف انرژی ایفا می کند. به گونه‌ای که در برخی مواقع می‌تواند ساختمان را به نوعی نیروگاه مولد انرژی تبدیل کند.

استفاده از انرژی خورشیدی در نماهای شیشه‌ای

افزایش قیمت انواع حامل‌های انرژی، تغییرات آب‌ و‌هوایی و کاهش چشمگیر ذخیره سوخت‌های فسیلی سبب شده است تا میزان مصرف انرژی به یکی از شاخص‌های اصلی در رتبه‌بندی ساختمان‌ها تبدیل شود. از سال 2002 میلادی دولت آلمان در راستای برنامه تامین انرژی خود، صدور گواهینامه مصرف انرژی ساختمان‌ها را اجباری و قوانینی را در خصوص راهکارهای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان وضع کرده است.

بر طبق این قوانین که از سال 2007 میلادی لازم‌الاجرا شده‌اند، هر ساختمان باید حایز شرایط تعادل انرژی مندرج در آن‌ها باشد. استفاده از انرژی خورشیدی تا سال 2008 میلادی در این قوانین لحاظ نشده بود که در این سال موضوع بهره‌ برداری از انرژی خورشید جهت تامین انرژی موردنیاز ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفت.

 بهینه‌سازی مصرف انرژی با نما

نمای شیشه‌ای حایلی میان ساختمان و محیط خارج است و گاه می‌تواند در جذب و تولید انرژی کارآیی داشته باشد.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیزیکی در نمای ساختمان که باید همواره به آن‌ها توجه شود عبارتند از: میزان عایق حرارتی و صوتی، قابلیت جذب انرژی و انرژی‌زایی، استحکام، ایمنی در برابر آتش‌سوزی و بارش‌های شدید.

نقش نما در انرژی‌زایی و تعادل انرژی ساختمان

نماهایی که خود به نوعی نقش سیستم تهویه مطبوع را در ساختمان ایفا می‌کنند از انرژی خورشیدی برای گرم نگه داشتن ساختمان در فصول سرد سال استفاده می‌کنند. در این نماها از شیشه‌های دوجداره استفاده می‌شود. این شیشه‌های دوجداره از گرم شدن محیط داخلی ساختمان در ماه‌های گرم سال جلوگیری می‌کنند.

استفاده از نماهای کرتین وال (Curtain Wall) از دهه 1970 میلادی در صنعت ساخت‌و‌ساز دنیا رواج یافت. این نماها از دو لایه شیشه‌ای تشکیل شده‌اند. در فاصله این دو لایه شیشه‌ای هوا به آسانی جریان می‌یابد. در فصل زمستان حرارت تلف شده فضای داخلی ساختمان موجب افزایش دمای لایه داخلی می‌شود. هوایی که در فاصله بین دو لایه جریان دارد بر اثر تابش نور خورشید گرم شده و همراه با هوای راکد کم اکسیژن شدۀ فضای داخلی ساختمان ، به محیط خارج هدایت می‌شود. در تابستان نیز انرژی خورشیدی ذخیره شده در فضای بین دو لایه شیشه‌ای همراه با هوای جریان یافته بین دوشیشه به بیرون هدایت می‌شود تا دمای فضای داخل ساختمان به وضعیت مطلوب برسد.

این نماهای هوشمند را می توان به قطعات جاذب انرژی خورشیدی مجهز و از این طریق به تولید انرژی در ساختمان نیز کمک کرد.

 ایجاد بیشترین آسایش برای ساکنان

در نماهای دو لایه تولید شده در شرکت Josef Gartner از شیشه‌های دوجداره در لایه داخلی استفاده می‌شود. در حالی که در لایه خارجی، شیشه یک جداره به‌کار می‌رود، جداره اضافه شده به لایه داخلی از میزان نفوذ صدای محیط خارج به فضای داخلی ساختمان می‌کاهد.

استفاده از نماهای شیشه‌ای جاذب انرژی خورشیدی نیاز ساکنان ساختمان به نور مصنوعی وهزینه گرمایشی و سرمایشی ساختمان را کاهش می‌دهد.

نماهای دو لایه شیشه‌ای بسیار مقرون به‌صرفه هستند و طبیعی را به میزان زیادی جایگزین نور مصنوعی کرده و از انرژی خورشید برای حفظ تعادل حرارتی در ساختمان استفاده می‌کنند.

نور طبیعی راندمان کاری را افزایش داده و سبب ایجاد حس آرامش و آسایش در ساکنان ساختمان نیز می‌شود.

استفاده از سیستم تهویه مطبوع مصنوعی اثرات ناخوشایندی بر ساکنان ساختمان می‌گذارد. با استفاده از نماهای شیشه‌ای هوشمند و مدرن که خود نوعی سیستم تهویه مطبوع محسوب می‌شوند این اثر نامطلوب نیز از بین می‌رود. علاوه بر این، از فضای خالی بین لایه‌های نما نیز می‌توان به صورت مفید بهره‌برداری کرد.

استفاده از این نماها در ساختمان‌های تجاری و اداری بسیار توصیه می‌شود.

مطالب این صفحه را به اشتراک بگذارید

scroll back to top


تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت پارس رایان صنعت محفوظ بوده و استفاده از تمامی مطالب و مقالات آن، تنها با لینک به مطلب و یا لینک به وب سایت سه جداره بلامانع است.

Copyright © 2012. All Rights Reserved.


لطفا مارا در گوگل محبوب کنید